Ondernemers vonden dit niet correct en wezen op het feit dat zij te goeder trouw handelden, maar dat de boetebrief te verwarrend was. Als gevolg hiervan werd het proefproject van Justitie – waarbij minnelijke schikkingen werden verstuurd voor het niet naleven van de identificatieplicht – tijdelijk stopgezet. In overleg met diverse belangengroepen is de procedure voor het identificeren van de bestuurder ondertussen herzien.
Met de identificatieplicht wil Justitie onze wegen veiliger maken voor alle weggebruikers. Het aanpakken van recidive is een essentiële stap in de strijd voor een betere verkeersveiligheid. Om veelplegers op te sporen, is het dan ook van groot belang om élke bestuurder/overtreder te identificeren.
Dit geldt ook voor verkeersovertredingen die begaan worden met bedrijfswagens. Daarom zijn alle ondernemingen, inclusief grote bedrijven, leasingbedrijven en KMO’s, verplicht om de bestuurder te identificeren bij elke verkeersovertreding met één van hun bedrijfsvoertuigen.
Sinds begin mei 2023 is de boetebrief voor ondernemingen aangepast:
Wij adviseren onze cliënten om steeds voor alle boetes de identificatieplicht in orde te brengen. Dit kan zowel voor de boetes sinds december 2022 als voor alle nieuwe boetes. Hiermee bespaart u telkens minimaal 509 euro (dit bedrag loopt zelfs op tot minimaal 1.600 euro als het dossier voor de politierechtbank moet verschijnen). Voldoe dus aan de identificatieplicht om uw onderneming financieel gezond te houden!
U kunt de identificatieplicht als volgt in orde brengen:
Zit je nog met vragen, of wil je ook van onze bijstand genieten? Contacteer ons dan via het contactformulier op ottoo.be en dan helpen we je graag terug op weg (en dat mag je zelfs letterlijk nemen).
Wat heb je te verliezen door Ottoo te contacteren? Niets. Wat heb je te winnen? Alles.
Door ons je document te bezorgen, verbind je je tot niets! Enkel na je uitdrukkelijke goedkeuring zullen wij voor je optreden.
Heb je vragen? Mail ons!
Onze klanten aan het woord