Terug naar blog

    Waarom je jouw bromfiets beter niet opvoert

    Wat is een opgevoerde of ‘opgefokte’ bromfiets?

    Een bromfiets is opgevoerd of ‘opgefokt’ wanneer de motor is gemanipuleerd zodat de kracht en snelheid van het voertuig niet meer overeenkomen met hetgeen je hebt aangegeven bij de verzekering. De technische kenmerken van de bromfiets zijn dan veranderd en het voertuig is niet meer aangepast voor hogere snelheden, denk bijvoorbeeld aan de remmen, banden en vering. Wanneer je een passagier vervoert wordt dit nog veel gevaarlijker. Afhankelijk van de klasse van jouw bromfiets geldt er een verschillende snelheidsbeperking. Met een bromfiets klasse A mag je maximaal 25 km/u rijden. Een bromfiets klasse B mag net iets sneller. Hier mag je 45 km/u mee rijden. Wanneer je de grens van 45 km/u overschrijdt, val je altijd in de categorie van een motorfiets en dit kan soms verregaande gevolgen hebben.

    Waarom je scooter niet opvoeren?

    Er zijn verschillende redenen waarom je beter niet je scooter kunt opvoeren:
    1. Je bromfiets zal niet meer voldoen aan de eisen van het technisch reglement. Hierdoor riskeer je om voor de politierechtbank te moeten verschijnen, waarbij je je voor meerdere verkeersinbreuken zult moeten verantwoorden.
    2. Je bromfiets zal niet meer geldig verzekerd zijn. Als er zich een verkeersongeval voordoet, riskeer je zelf op te draaien voor de kosten. Deze kosten kunnen flink oplopen en jou of je ouders in financiële problemen brengen.
    3. Doordat je verzekering niet meer geldig is, zal ook jouw rechtsbijstandsverzekering niet meer tussenkomen. Hierdoor moet je alle kosten van verdediging voor de politierechtbank en de gerechtskosten zelf betalen. En dit terwijl je wel voor die verzekering betaald had.
    4. Ook jouw rijbewijs zal niet meer geldig zijn. Voor het besturen van een motorfiets heb je immers een rijbewijs A, A1 of A2 nodig.
    5. Tot slot is een opgevoerde bromfiets geen goedgekeurd voertuig en kan het dus niet geldig ingeschreven worden. Dit betekent dat je niet langer legaal op de openbare weg mag rijden.

    Welke straffen riskeer je?

    Als je besluit om je bromfiets op te voeren, dan kun je niet alleen je eigen veiligheid in gevaar brengen, maar je loopt ook een groot risico om bestraft te worden. Er zijn verschillende straffen die je kunt krijgen als je wordt betrapt op het rijden met een opgevoerde bromfiets:
    1.  Zo kan het Openbaar Ministerie je bromfiets voor 30 dagen in beslag nemen. De onderdelen die zorgen voor de opgefokte bromfiets zullen verbeurd verklaard worden en de kosten voor de regularisatie van je bromfiets zullen ook voor jou zijn.
    2. Maar dat is nog niet alles. Als je opgevoerde bromfiets niet meer geldig is ingeschreven, riskeer je een geldboete van 160 EUR tot 2.000 EUR en een rijverbod van 8 dagen tot 5 jaar.
    3. Voor het rijden zonder het correcte rijbewijs, riskeer je zelfs een gevangenisstraf van 8 dagen tot 2 jaar en/of een geldboete van 1.600 EUR tot 16.000 EUR.
    4. Ook voor de niet geldige verzekering riskeer je een gevangenisstraf van 8 dagen tot 6 maanden en/of een geldboete van 800 EUR tot 8.000 EUR. Je riskeert ook een rijverbod van 8 dagen tot 5 jaar.
    Het is dus echt niet de moeite waard om je bromfiets op te voeren. Het kan leiden tot talrijke overtredingen, zoals problemen met de verzekering, inschrijving en het rijbewijs, en zelfs tot gevangenisstraffen en hoge geldboetes. Denk dus twee keer na voordat je deze keuze maakt en houd jezelf en andere weggebruikers veilig.

    Nog vragen?

    Heb je na het lezen van onze blog nog vragen of wens je meer concrete informatie te ontvangen, aarzel dan niet om ons contactformulier in te vullen en onze specialisten van ottoo.be nemen binnen de 24u (op weekdagen) contact met je op. Wij zullen steeds samen met jou of jouw ouders nagaan welke gunstmaatregelen er voor de politierechtbank gevraagd kunnen worden. In veel gevallen stellen wij in deze dossiers een werkstraf voor, zodat je de hoge geldboetes alsnog kunt vermijden.

    Neem direct contact op

    En heb je rechtsbijstand? Dan is onze bijstand altijd gratis.

    Neem contact op

    Ook onze cliënten zijn enthousiast!

    Google Reviews — 4.9/5 ⭐

    "Mijn ervaring met ottoo.be is gewoon top ! Vanaf het moment dat ik (heel snel) antwoord kreeg op mijn eerste informatieve mailtje, wist ik eigenlijk al dat ik de juiste keuze had gemaakt. Deze advocaten luisteren perfect naar wat je te vertellen hebt en passen dit ook toe in de rechtbank. Dankzij mijn advocaat kon ik ook het gewenste resultaat bekomen, kortweg: je voelt aan alles dat zij gewoon een crack zijn in hun vak."

    Google review

    "Uitstekend snel geholpen en geïnformeerd door Ottoo bij eerste contact en verdere verloop van de rechtszaak. Mijn advocaat heeft mij zeer correct en goed verdedigd om er voor te zorgen dat ik alle kansen kreeg van de rechter om een bijzonder gunstig vonnis te verkrijgen. Top communicatie en zeer vriendelijk."

    Google review

    "Ik ben uiterst tevreden over de service van het advocatenkantoor Ottoo.be. Meester Lavreysen reageerde ongelooflijk snel op mijn vragen en gaf een duidelijke, goed gestructureerde uitleg over mijn zaak. De professionele aanpak leidde bovendien tot een uitstekend resultaat. Ik waardeer hun inzet en expertise enorm en zou dit kantoor zonder twijfel aanraden aan iedereen die juridisch advies of hulp nodig heeft."

    Google review

    "Zeer professionele en betrokken advocaat. Alles werd duidelijk uitgelegd en mijn zaak is uitstekend afgehandeld. Absoluut een aanrader!"

    Google review

    "Zeer tevreden over de aanpak van Ottoo . Heel vriendelijk, professioneel en behulpzaam. Ik kon met al mijn vragen terecht en werd op de hoogte gehouden van elke stap die er gezet werd. Heel dankbaar. Het team van Ottoo was zeer behulpzaam via mail en via telefoon. Correct en snel. Zo was duidelijk dat een politie agent/agente niet altijd gelijk heeft."

    Google review

    "Zeer goede ervaring . Ze nemen het dossier in handen van a tot z. Laten alles tijdig weten en doen het nodige. Hebben mij heel goed geholpen en een heel positief resultaat behaald .Als ik nog iets aan de hand heb, zal ik zeker terug met hun contact opnemen. Ottoo is een top team!"

    Google review

    "Een zeer gunstig resultaat aangezien de feiten. Zeer duidelijke Begeleiding van A-Z. Het was de eerste keer dat ik iets in deze aard aan de hand heb gehad en ben blij de keuze gemaakt te hebben om met Ottoo samen te werken."

    Google review

    "Ik ben zeer tevreden na een moeilijke periode heb ik iets doms gedaan in het verkeer via mijn verzekering in contact gekomen met Ottoo in Hasselt. Ik ben daar heel goed bijgestaan geweest door het team van Ottoo dat me met raad en daad heeft geholpen bij de politierechtbank. Dankzij hen heb ik de minimumstraf en geldboete gekregen na vind ik wel een zeer zware overtreding. Ik zou deze advocatenkantoor erg aanbevelen zij zijn echt met hun vak bezig en ben vrij snel geholpen geweest. Dankzij hun kan ik mijn job terug met plezier uitvoeren."

    Google review

    "Erg bedankt voor je interventie! Het door u aangehaalde bedrag werd inderdaad al een tijdje geleden op mijn rekening gestort. Nogmaals bedankt voor je efficiëntie!"

    Google review

    "Meester Lavreysen heeft ons bijgestaan bij een verkeersongeval. Ondanks dat wij zelf meester Lavreysen te laat in het geding hebben gecontacteerd, zijn wij perfect geholpen geweest. Indien wij in de toekomst opnieuw een advocaat nodig hebben, zullen wij opnieuw met hem contact opnemen. We weten alvast nu dat we beter zo snel mogelijk een advocaat contacteren. Bedankt voor alle hulp!"

    Google review

    "Er zijn nog diensten op het internet die beweren juridisch advies te leveren over verkeersgerelateerde dingen, maar dit is de eerste keer dat er iemand een diepgaand en correct antwoord geeft. En dat nog supersnel ook. Dit is alvast een bijzonder goede eerste kennismaking met ottoo.be"

    Google review

    "Vlotte vertegenwoordiging op mensenmaat, duidelijk, correct en snelle correspondentie."

    Google review

    "Zeer vriendelijk geholpen en verdedigd. Juiste en duidelijke uitleg."

    Google review

    "Aangenaam verrast en zeer tevreden over de werking van Ottoo. Tom Van Overbeke is een zeer vriendelijke advocaat die luistert naar zijn cliënten en zeer goude uitleg geeft! Met al je vragen kan je bij hem terecht en hij doet zijn uiterste best om je zo goed mogelijk te verdedigen! Ik voelde me onmiddellijk bij hem op mijn gemak. Ook was ik na het eerste contact gerustgesteld! Ben zeer blij dat ik bij hem terecht gekomen ben! Ga zeker nog gebruik maken van zijn correcte dienstverlening! Zou hem aan iedereen willen aanraden!"

    Google review

    Lees ook onze andere berichten