Om de situatie rond de elektrische step te verduidelijken, werd besloten dit onder dezelfde regelgeving als een fiets te plaatsen.
Hoewel bestuurders van elektrische steps er al aan gewend waren zich op de openbare weg als een fietser te gedragen, gelden de borden B22 en B23 voortaan ook voor elektrische steps.
Deze wetgeving is ontstaan doordat veel minderjarigen betrokken waren bij ongevallen met een elektrische step.
Ook kunnen zij ernstig gewond raken door gebrekkige bescherming en de kwetsbaarheid van de bestuurder van een step ten opzichte van andere weggebruikers.
Dit geldt des te meer omdat gebruikers jonger dan 16 jaar nog geen opleiding hebben genoten over de regels voor het rijden op de openbare weg.
Een fenomeen dat we steeds vaker opmerken. Door de nieuwe wetgeving is het voortaan ten strengste verboden om met twee of meerdere personen een elektrische step te ‘berijden’.
Net als bij de leeftijdsvereiste kunnen ongevallen met twee of meerdere personen op een step zeer schadelijk zijn, vooral omdat deze vervoersmiddelen daar niet voor ontworpen zijn.
Dit is een analogie met het vervoeren van te veel mensen in een auto of op een bromfiets.
Het gebruik van een elektrische step op een voetpad wordt verboden en zal streng bestraft worden.
Naast de bovengenoemde veranderingen zullen ook nieuwe borden worden opgenomen.
Verkeersbord voor elektrische steps
Verkeersbord elektrische deelsteps
Verkeersbord voor deelfietsen
Verkeersbord voor deelfietsen en deelsteps
Verkeersbord voor parkeerverbod elektrische deelsteps
Heb je nog vragen over de regelgeving omtrent elektrische steps? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via onderstaand formulier!
Wat heb je te verliezen door Ottoo te contacteren? Niets. Wat heb je te winnen? Alles.
Door ons je document te bezorgen, verbind je je tot niets! Enkel na je uitdrukkelijke goedkeuring zullen wij voor je optreden.
Heb je vragen? Mail ons!
Onze klanten aan het woord