Terug naar blog

    Opgelet: vanaf 1 juni 2023 gelden er strengere regels voor alcohol in het verkeer!

    Deze verstrenging maakt deel uit van het actieplan tegen de zogenaamde “verkeerskillers. Ook de timing van deze verstrenging is niet toevallig. De wetgever wil liever voorkomen dan genezen en is zich ervan bewust dat de zomermaanden heel wat gelegenheden biedt om een glaasje (teveel) te drinken. Denk hierbij maar aan de vele gezellige BBQ’s, festivals of tuinfeesten.
    Deze verstrenging maakt deel uit van het actieplan tegen de zogenaamde “verkeerskillers. Ook de timing van deze verstrenging is niet toevallig. De wetgever wil liever voorkomen dan genezen en is zich ervan bewust dat de zomermaanden heel wat gelegenheden biedt om een glaasje (teveel) te drinken. Denk hierbij maar aan de vele gezellige BBQ’s, festivals of tuinfeesten.

    Wat is er veranderd sedert 1 juni 2023?

    Het drinken van alcohol en rijden met de wagen is nooit een goed idee. Van zodra de politie de aanwezigheid van 0,5 promille alcohol per liter bloed (= 0,22 mg/l uitgeademde lucht) vaststelt, bega je een misdrijf. Om andere verkeersdeelnemers te beschermen zal je rijbewijs dan steeds als beveiligingsmaatregel voor minimaal 3u worden ingetrokken. Daarnaast zul je ook een onmiddellijke inning van minimaal 179 euro moeten voldoen. Deze boete kan zelfs oplopen tot 578 euro, waarbij de vuistregel is: hoe hoger het promille in het bloed, hoe hoger het bedrag van de onmiddellijke inning. Vóór 1 juni 2023 gold het principe dat je rijbewijs onmiddellijk voor 15 dagen werd ingetrokken indien je als bestuurder werd betrapt met meer dan 1,5 promille alcohol per liter bloed in je lichaam (= 0,65 mg/l uitgeademde lucht). Vanaf deze limiet kon je ook niet meer rekenen op een minnelijke schikking van het parket, maar werd je onmiddellijk voor de politierechtbank gedagvaard. Vanaf 1 juni 2023 zul je extra op je alcoholverbuik moeten letten. De drempelwaarde van 1,5 promille werd immers aanzienlijk verlaagd naar slechts 1,2 promille alcohol per liter bloed in je lichaam (= 0,52 mg/l uitgeademde lucht).

    De limiet van 1,2 promille overschreden?

    Heb je de limiet van 1,2 promille (= 0,52 mg/l uitgeademde lucht) overschreden? In dat geval zal de politie jouw rijbewijs onmiddellijk intrekken voor een periode van 15 dagen. Vervolgens zul je na enkele maanden (doorgaans 8 tot 12 maanden) een dagvaarding ontvangen om te verschijnen voor de politierechtbank. De wetgever heeft dronken bestuurders zeer duidelijk willen raken in de portefeuille. De geldboete die de politierechter kan opleggen varieert dan ook tussen de 1.600 en 16.000 euro. Daarnaast kan de politierechter jou een rijverbod opleggen van minimum 8 dagen tot maximaal 5 jaar (of levenslang). De 15 dagen onmiddellijke intrekking die je al hebt ondergaan worden hier wel steeds van afgetrokken. Ben je hardleers en werd je binnen de 3 jaar al eens eerder veroordeeld voor alcohol in het verkeer? Dan kunnen deze geldboetes zelfs oplopen tot 40.000 euro en riskeer je zelfs een gevangenisstraf tot maximaal 2 jaar. Je rijverbod zal in dat geval ook minimaal 3 maanden bedragen, waarbij je je rijbewijs pas zult terugkrijgen nadat je geslaagd bent in de 4 herstelexamens (theorie, praktijk, medisch en psychologisch).

    Laat je bijstaan door één van onze verkeersspecialisten!

    De politierechter houdt bij het opleggen van een concrete straf steeds rekening met jouw persoonlijke en professionele situatie, samen met eventuele verzachtende omstandigheden. Onze verkeersspecialisten weten perfect welke informatie voor de politierechter van belang zijn, zodat we steeds een zo gunstig mogelijk resultaat in jouw dossier kunnen behalen. Een gewaarschuwd bestuurder is er alleszins twee waard! Toch een dagvaarding in de bus ontvangen? Contacteer ons dan via het contactformulier op ottoo.be en wij helpen jou met al onze deskundigheid graag terug op weg (en dat mag je zelfs letterlijk nemen).

    Neem direct contact op

    En heb je rechtsbijstand? Dan is onze bijstand altijd gratis.

    Neem contact op

    Ook onze cliënten zijn enthousiast!

    Google Reviews — 4.9/5 ⭐

    "Mijn ervaring met ottoo.be is gewoon top ! Vanaf het moment dat ik (heel snel) antwoord kreeg op mijn eerste informatieve mailtje, wist ik eigenlijk al dat ik de juiste keuze had gemaakt. Deze advocaten luisteren perfect naar wat je te vertellen hebt en passen dit ook toe in de rechtbank. Dankzij mijn advocaat kon ik ook het gewenste resultaat bekomen, kortweg: je voelt aan alles dat zij gewoon een crack zijn in hun vak."

    Google review

    "Uitstekend snel geholpen en geïnformeerd door Ottoo bij eerste contact en verdere verloop van de rechtszaak. Mijn advocaat heeft mij zeer correct en goed verdedigd om er voor te zorgen dat ik alle kansen kreeg van de rechter om een bijzonder gunstig vonnis te verkrijgen. Top communicatie en zeer vriendelijk."

    Google review

    "Ik ben uiterst tevreden over de service van het advocatenkantoor Ottoo.be. Meester Lavreysen reageerde ongelooflijk snel op mijn vragen en gaf een duidelijke, goed gestructureerde uitleg over mijn zaak. De professionele aanpak leidde bovendien tot een uitstekend resultaat. Ik waardeer hun inzet en expertise enorm en zou dit kantoor zonder twijfel aanraden aan iedereen die juridisch advies of hulp nodig heeft."

    Google review

    "Zeer professionele en betrokken advocaat. Alles werd duidelijk uitgelegd en mijn zaak is uitstekend afgehandeld. Absoluut een aanrader!"

    Google review

    "Zeer tevreden over de aanpak van Ottoo . Heel vriendelijk, professioneel en behulpzaam. Ik kon met al mijn vragen terecht en werd op de hoogte gehouden van elke stap die er gezet werd. Heel dankbaar. Het team van Ottoo was zeer behulpzaam via mail en via telefoon. Correct en snel. Zo was duidelijk dat een politie agent/agente niet altijd gelijk heeft."

    Google review

    "Zeer goede ervaring . Ze nemen het dossier in handen van a tot z. Laten alles tijdig weten en doen het nodige. Hebben mij heel goed geholpen en een heel positief resultaat behaald .Als ik nog iets aan de hand heb, zal ik zeker terug met hun contact opnemen. Ottoo is een top team!"

    Google review

    "Een zeer gunstig resultaat aangezien de feiten. Zeer duidelijke Begeleiding van A-Z. Het was de eerste keer dat ik iets in deze aard aan de hand heb gehad en ben blij de keuze gemaakt te hebben om met Ottoo samen te werken."

    Google review

    "Ik ben zeer tevreden na een moeilijke periode heb ik iets doms gedaan in het verkeer via mijn verzekering in contact gekomen met Ottoo in Hasselt. Ik ben daar heel goed bijgestaan geweest door het team van Ottoo dat me met raad en daad heeft geholpen bij de politierechtbank. Dankzij hen heb ik de minimumstraf en geldboete gekregen na vind ik wel een zeer zware overtreding. Ik zou deze advocatenkantoor erg aanbevelen zij zijn echt met hun vak bezig en ben vrij snel geholpen geweest. Dankzij hun kan ik mijn job terug met plezier uitvoeren."

    Google review

    "Erg bedankt voor je interventie! Het door u aangehaalde bedrag werd inderdaad al een tijdje geleden op mijn rekening gestort. Nogmaals bedankt voor je efficiëntie!"

    Google review

    "Meester Lavreysen heeft ons bijgestaan bij een verkeersongeval. Ondanks dat wij zelf meester Lavreysen te laat in het geding hebben gecontacteerd, zijn wij perfect geholpen geweest. Indien wij in de toekomst opnieuw een advocaat nodig hebben, zullen wij opnieuw met hem contact opnemen. We weten alvast nu dat we beter zo snel mogelijk een advocaat contacteren. Bedankt voor alle hulp!"

    Google review

    "Er zijn nog diensten op het internet die beweren juridisch advies te leveren over verkeersgerelateerde dingen, maar dit is de eerste keer dat er iemand een diepgaand en correct antwoord geeft. En dat nog supersnel ook. Dit is alvast een bijzonder goede eerste kennismaking met ottoo.be"

    Google review

    "Vlotte vertegenwoordiging op mensenmaat, duidelijk, correct en snelle correspondentie."

    Google review

    "Zeer vriendelijk geholpen en verdedigd. Juiste en duidelijke uitleg."

    Google review

    "Aangenaam verrast en zeer tevreden over de werking van Ottoo. Tom Van Overbeke is een zeer vriendelijke advocaat die luistert naar zijn cliënten en zeer goude uitleg geeft! Met al je vragen kan je bij hem terecht en hij doet zijn uiterste best om je zo goed mogelijk te verdedigen! Ik voelde me onmiddellijk bij hem op mijn gemak. Ook was ik na het eerste contact gerustgesteld! Ben zeer blij dat ik bij hem terecht gekomen ben! Ga zeker nog gebruik maken van zijn correcte dienstverlening! Zou hem aan iedereen willen aanraden!"

    Google review

    Lees ook onze andere berichten